Het probleem
In een gastvrije horeca heerst een goede sfeer. Ondernemers werken onderling en met de gemeente nauw samen om
ook voor een veilige horeca te zorgen. Gastheren en gastvrouwen, politie en toezichthouders zijn getraind om ook
op drukke momenten veiligheid te garanderen.
Ondanks deze inspanningen zullen zich incidenten voordoen. Sommige gasten zullen opzettelijk de goede sfeer
verzieken door misdragingen, vernielingen, opstootjes et cetera. Gasten worden die zich misdragen worden
aangesproken op het wangedrag en desnoods worden zij aangehouden door de politie. Dit ingrijpen kost de
ondernemer tijd. Een incident waarbij een gast wordt aangehouden leidt tot oponthoud en overlast.
De aanpak
SODA helpt benadeelden om financiële schade die gepaard gaat met wangedrag te verhalen op de veroorzaker. Indien een dader wordt aangehouden en een horecaondernemer benadeeld is vanwege een incident ontstaat er schade. Vastgesteld is dat de schade voor horeca ondernemers gemiddeld minimaal € 201,- bedraagt. Schade bestaat uit de tijd die medewerkers kwijt zijn aan waarnemen, aanhouden en afdoen van het incident. SODA verhaalt deze schade namens de ondernemer op de dader. De indirecte schade kan eventueel worden verhoogd wanneer ook sprake is van directe schade. Denk daarbij aan beschadigingen aan eigendommen van de ondernemer of gasten. De veroorzaker is verplicht deze schade te vergoeden. Dit staat geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Daarin staat dat de veroorzaker van schade die hem is aan te rekenen, verplicht is deze te vergoeden.
Schadeberekening
Activiteit | Uren | Tarief | Bedrag |
---|---|---|---|
Observeren, aanspreken, politie alarmeren | 0,5 | 43 | 21,50 |
Aanhouden, ophouden, overdragen (met 2 man = 2x half uur) | 1 | 43 | 43 |
Schade opnemen en administreren. beelden zoeken en overdragen | 1 | 70 | 70 |
Aangifte doen dan wel getuigenverklaring afgeven | 1 | 70 | 70 |
Sub-totaal | 204,50 | ||
Afslag schade 25% | -51,13 | ||
Inzet SODA voor schadeverhaal | 40 | ||
BTW 21% over SODA-inzet | 8,40 | ||
Totaal | 201,78 | ||
Afronden | 201 |
Werkwijze
Schadeverhaal in 3 stappen
1. Politie
Na een aanhouding wordt de politie ter plaatse gevraagd. Bel 0900-8844 of bij agressie 112.
2. Aangifte
Met de politie wordt het incident besproken en een afhandeling besloten. Met de politie worden afspraken
gemaakt over het doen van aangifte. Dat kan ter plekke of in andere gevallen achteraf aan het politiebureau.
3. Melden
U meldt hier het incident.
Hierna bent u klaar. SODA ontvangt van de politie de gegevens van de dader en verzorgt de incasso.
Als er ook andere schade is ontstaan, bijvoorbeeld beschadiging van artikelen, geeft u dit binnen 1 week door
op www.so-da.nl/schade-melden.
Schade innen
SODA zal via de politie de gegevens van de dader verkrijgen. Hierna zal SODA de veroorzaker van schade de rekening toesturen. Indien betaling ook na herinneringen uitblijft zal SODA de gerechtsdeurwaarder inschakelen. Deze zal de vordering innen en daartoe desnoods naar de rechter gaan.
Kosten
De SODA-aanpak bij wangedrag in de horeca is voor deelnemers zonder vaste kosten. Alleen na een succesvolle incasso zal SODA een deel inhouden bij uitbetaling.